Dydaktyka

W Katedrze są prowadzone zajęcia z przedmiotu ortodoncja na IV i V roku studiów oraz na IV i V roku studiów z przedmiotu Ortodoncja w języku angielskim.

Regulamin Stomatologia Zintegrowana PL
Regulamin ortodoncja PL
Regulamin ortodoncja ED
Regulamin Stomatologia Zintegrowana ED


Sylabus stomatologia zintegrowana wieku rowojowego ED
Sylabus stomatologia zintegrowana wieku rozwojowego PL
Sylabus stomatologia zintegrowana wieku dorosłego PL
Sylabus stomatologia zintegrowana wieku dorosłego ED
Sylabus propedeutyka ortodoncji II rok PL
Sylabus propedeutyka ortodoncji II rok ED
sylabus orto 5 rok PL
sylabus orto 5 rok ED
sylabus orto 4 rok PL
sylabus orto 4 rok ED
Cele kształcenia
 
IV rok
  • Przekazanie wiedzy z zakresu metod przeprowadzenia analizy modlów diagnostycznych za pomocą narzędzi pomocniczych z wykorzystaniem wskaźników ortodontycznych.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu metod oceny wieku zębowego oraz kostnego.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu metod analizy zdjęcia bocznego czaszki w zwarciu.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu metod radiologicznej diagnostyki pacjenta ortodontycznego.
  • Wyrobienie umiejętności analizy modelu diagnostycznego.
  • Wyrobienie umiejętności poprawnego wykonania wewnątrz- i zewnątrzustnych zdjęć pacjenta.
  • Wyrobienie umiejętności poprawnego wykonania wycisku diagnostycznego oraz  odlania i opracowania gipsowego modelu diagnostycznego.
  • Wyrobienie umiejętności badania dzieci w okresie przedszkolnym z zakresu zaburzeń zgryzu, dysfunkcji, parafunkcji.
  • Wyrobienie umiejętności badania dzieci w okresie szkolnym z zakresu zaburzeń zgryzu, dysfunkcji, parafunkcji.
  • Wyrobienie umiejętności badania osób dorosłych z zakresu zaburzeń zgryzu, dysfunkcji, parafunkcji.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu rozwoju narządu żucia oraz  norm: estetycznej, morfologicznej, zgryzowej, czynnościowej w poszczególnych etapach rozwoju osobniczego.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu etiologii oraz patogenezy zaburzeń zgryzowych i zębowych.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu etiologii i patogenezy wad rozwojowych w zakresie części twarzowej czaszki.
  • Przekazanie wiedzy dotyczących skutków przedwczesnej utraty zębów mlecznych.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu klasyfikacji i metod diagnostycznych wad zgryzu według normy polskiej i europejskiej.
  • Wyrobienie umiejętności badania dzieci w okresie przedszkolnym zakresu zaburzeń zgryzu, dysfunkcji, parafunkcji.
  • Wyrobienie umiejętności badania dzieci w okresie szkolnym z zakresu zaburzeń zgryzu, dysfunkcji, parafunkcji.

V rok

  • Przekazanie wiedzy z zakresu aparatów stałych cienkołukowych.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia ekstrakcyjnego.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia dwuetapowego czynno-czynnościowego.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia chirurgiczno-ortodontycznego wad zgryzowych i gna tycznych.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia protetyczno-ortodontycznego i periodontologiczno-ortodontycznego.
  • Przekazanie wiedzy na temat  leczenia wad rozwojowych twarzoczaszki – zespoły wad wrodzonych i rozszczepy.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia wad dotylnych, doprzednich, pionowych i poprzecznych.
  • Przekazanie wiedzy z profilaktyki ortodontycznej w poszczególnych etapach rozwoju: profilaktyka trójfazowa oraz sekwencyjna.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu aparatów profilaktycznych: płytka przedsionkowa i modyfikacje, tarcze przedsionkowe Krausa, proca bródkowa; aparaty profilaktyczne stosowane w przypadkach rozszczepów.
  • Przekazanie wiedzy z biomechaniki przesunięć zębowych: kontrolowane nachylenia, przemieszczenia w poprzek wyrostka (truzje i tork), translacja, typy zakotwienia.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu leczenia:   aparatem Metzeldera, Baltersa, Holika, aktywatorem Andresena, Twin Block (płyty podwójne), aparatem Klammta, Fränkla, Stockfischa, Karłowskiej. płytką Schwarza i jej modyfikacjami.
  • Przekazanie wiedzy z zakresu stałych aparatów zewnątrzustnych, stałych aparatów grubołukowych do wad dotylnych i wzmocnienia zakotwienia, stałych aparatów do wad doprzednich i pionowych.